THEMA’S
2023/24 – Orde(loosheid) – Zijn de klassieke compositieregels nog bruikbaar? Een zeventiende-eeuwse schilder als RUYSDAEL en een vroege MONET zitten nog op hetzelfde ordelijke spoor van de gulden snede. Maar sinds de uitvinding van de fotografie is het begrip ‘compositie' flink veranderd. Na de orkaan Katrina stap je midden in de verwoestingen en de wereld kan er opeens net zo grillig uitzien als het abstract-expressionisme van WILLEM DE KOONING. De strakke Hongkong-foto’s van MICHAEL WOLF hebben meer gemeen met de kubistische vlakverdelingen van PAUL KLEE. De Amerikaanse reisbeelden van WIM WENDERS ademen dezelfde nostalgische sfeer als die van EDWARD HOPPER. Maar waarin zit het verschil? Er komen ook dit jaar weer mooie exposities aan waar we goed gebruik van kunnen maken:
NAN GOLDIN, MAX BECKMANN en ANSELM KIEFER om een paar hoogtepunten te noemen. Orde en ordeloosheid, constructie en destructie worden dit cursusjaar stevig met elkaar geconfronteerd.
2022/23 – De kracht van kleur – Who is afraid of Red, Yellow and Blue? Die vraag van Barnett Newman kwam niet uit de lucht vallen. Kleur was een kracht op zichzelf geworden in de beeldende kunst. KEES VAN DONGEN zet met een paar goed gedoseerde kleurvlekken een meisje neer. JAN SLUYTERS laat ons met open ogen dromen van een maanverlichte nacht. Hoe doen ze dat? We gaan een paar belangrijke geheimen ontrafelen met PAUL KLEE. Verder gaan we schaamteloos het gemoed bespelen, want kleur kan vrolijk stemmen, maar ook gevaar oproepen. Bij WARFFEMIUS lig je op je buik in het gras, bij MAX ERNST raak je verstrikt in de jungle, bij JONAS WOOD en SHIO KUSAKA wordt de vensterbank een reis om de wereld. Elke kunstenaar goochelt anders met kleur. En soms moet je ook andere zintuigen inschakelen. Museum Voorlinden wijdt een groot overzicht aan PENONE. De 75-jarige maestro van de Arte Povera is wereldberoemd geworden met zijn kernachtige bomen, maar hij activeert ook de reuk, de tastzin, het gehoor. Kortom, we gaan een zintuiglijk jaar vol kleur tegemoet.
2021/22 – HET ONBEWUSTE. Een duik in die geheimzinnige maar o zo belangrijke diepte. Met aandacht voor Cobra & Chaissac, Jean Dubuffet en Paula Rego, Picasso en Giacometti.
2019/20 – DE VITALE IMPRESSIE. Met een zeldzaam grote Monet-tentoonstelling in het Gemeentemuseum gaan we zien wat er volgt op het rijpe impressionisme. De vroege Mondriaan en Kees Verwey, Van Gogh en David Hockney, Raquel Maulwurf en Warffemius. Kijk eens in je eigen achtertuin.
2018/19 – AMERICAN SEASON. We starten met de expositie van Wayne Thiebaud in Voorlinden en reizen verder langs Willem de Kooning, Saul Steinberg, Franz Kline, Richard Diebenkorn en Jim Dine. Traditie ontmoet pop art…
2017/18 – MENS EN RUIMTE. Hoe plaats je een figuur in een decor? Klassieke meesters zoals Vermeer zijn nog steeds actueel. In de wilde dromen van Neo Rauch slaat het perspectief op hol, zoals we gaan zien in de Fundatie in Zwolle.
2016/17 – HET PORTRET blijft een van de grootste uitdagingen. We beginnen in de middeleeuwen en reizen via de expressionisten naar de tegenwoordige tijd.
2015/16 – LICHT EN DONKER . Rembrandt zette de menselijke figuur met veel drama neer. Toonbeheersing is van groot belang. Ook hedendaagse fotografen zoals Koos Breukel en Roger Ballen zijn inspirerende voorbeelden.
2014/15 – KLEUR EN MATERIE. Warenkennis is belangrijk. Wat moet je weten van bindmiddel en pigment? Waarom is de kleurencirkel zo handig? Marlene Dumas schildert waterig, Thiebaud juist lekker vet. Poliakoff metselt met een paletmes.
2013/14 – DE KRACHT VAN HET HANDSCHRIFT. Wat is jouw persoonlijke handschrift? Wat gebeurt er als dat de vrije loop laat, zoals Jackson Pollock? Wat kun je leren van Giacometti, Egon Schiele, Hundertwasser?
2012/13 – COMPOSITIE EN STILLEVEN. Hoe rangschik je de dingen verrassend en doeltreffend op het platte vlak? We bekijken uiteenlopende kunstenaars – van Morandi tot Mondriaan. Figuratief maar ook abstract.
2011/12 – IN DUEL MET DE BRON. Op zoek naar de wortels van de kunst. Wat zocht Gauguin in de tropen? Hoe inspireerde de tribale beeldhouwkunst Picasso? En wat betoverde Matisse in Noord-Afrika?
2010/11 – In HET LANDSCHAP – 2 maken we de sprong naar het impressionisme. Van Turner naar Jongkind en dan komt Mondriaan… We schilderen ook buiten op Texel.
2009/10 – HET LANDSCHAPwerd een apart genre in de 17e eeuw. Diepte, lage of hoge horizon, stoffering en atmosfeer. Wat verandert er in de romantiek? De ontwikkeling van Ruysdael tot Casper David Friedrich.
2008/09 – EEN GEZICHT TYPEREN is niet hetzelfde als een fraai portret maken. Wat bereikt Modigliani door de a-symetrie te benadrukken? Wat zochten Rembrandt, Beckmann en Hockney?
2007/08 – HET PARADIJS is meer dan een fantasie. Dwars door alle culturen speelt het idee van een oorspronkelijke staat, dicht bij de natuur, maar ook een gevoel van verlies. We kijken naar Jeroen Bosch, Rousseau, Cezanne en Matisse.
2006/07 – DE STAD is enerverend podium. Oude waarden botsen op nieuwe ideeën. Het impressionisme, de mondaine wereld, Parijs en Den Haag.